Témaválasztás, terjedelem
A kiírásban szereplő témák a pályázat kereteit adják meg. Ezek
közül egyet kell választani, és csak azzal kell foglalkozni, azt
kell kidolgozni. Nem szabad a kiválasztott témától eltérő dolgokat
belekeverni a szövegbe, mert az "testidegen" része lesz a
pályamunkának. A kevesebb gyakran több!
Személyesség, személyes kötődés
A kiírásban rendszerint szerepel, hogy a pályázatban
"kedvenc" dolgokról is lehet írni. Érték a választott téma iránti
elkötelezettség, a személyes viszony, az érdeklődés és a saját
munka (kísérletezés, mérés vagy eszköz, játék megépítésének)
bemutatása.
Fogalmazás, nyelvi megformálás
Ne vegyünk át szó szerint mások által írt, másutt megjelent
(például az interneten található) szövegrészeket. Az így összeállított
szöveg stílusában "szétesik", hivatkozásai, utalásai hibásak lesznek,
ezért nehezen olvasható.
Különösen veszélyes olyan szöveget szó szerint átvenni,
amely általunk kevéssé ismert szakterületről szól. Ilyen esetben a
szakszerűtlen szövegkörnyezet nevetségessé is teheti az elkészült
munkánkat. Az "idegen", kevéssé ismert témáról ezért nem érdemes
részleteket "átvenni", jobb, ha éppen csak megemlítjük a témát, vagy
csak idézetként veszünk át rá utaló szövegrészt. Ha valóban nagy
szükségünk van egy hosszabb idegen eredetű szövegre - például azért,
mert értelmezés, valaminek a leírása található benne -, akkor azt
eltérő formátummal (tipográfia) szerkesszük be dolgozatunkba -
természetesen a forrás pontos megadásával.
A szöveg nyelvi megformálására is ügyeljünk! A kész
szöveget olvassuk el egészében, mert a pályamunkát a
versenybizottság is ilyen módon fogja értékelni!
Szövegtagolás, cím és oldalcímek
A címlapon mindenképpen szerepeljen a nevünk, a pályázat
(általunk adott vagy választott) címe, az iskola neve és székhelye
(elég a település neve), az osztáy (évfolyamunk) száma! A
pályázat (kiírásban szereplő) címe itt nem kell, de ha mégis
felírjuk, akkor azt feltétlenül tegyük idézőjelek közé!
Ne adjunk Mi is az a...? jellegű címeket!
Ez tudálékosságot sugall, és felveti annak gyanúját, hogy a
szerző maga sem tudja, mit akar, vagy mit kellene az adott
témáról írni. Helyette egyszerűen a szóban forgó dolog neve
lehet az oladalcím, esetleg kiegészítve valamilyen ismertetési
szemponttal, például: szerkezete, jellemzése, bemutatása,
tulajdonságai.
A tagolást vegyük komolyan, mert a tagolatlan szöveg
nehezen követhető, az ilyen munkában nehéz megtalálni egy
korábban már olvasott részt, ezért a szöveg használata
nehézkes! Ha a szöveg szerzője folyamatosan igényli a
figyelmünket, akkor azt fenn kell tartania, különben hamar
belefáradunk az egyhangúságba. Az oldalcímek is a keresést, a
szöveg aktív használatát segítik.
Gondoljuk át jól a szövegünk tagolását! A jól
tagolt szöveg olvasása, és a részleteik keresése is
könnyebb
Formátum, gépelés
A szövegszerkesztővel készített és kinyomtatott dokumentumok
esetén ma már elvárás a sorkizárt (jobbszél kiegyenlített)
formátum. Ez nem igényel külön munkát, a megjelenés viszont
így tetszetősebb. Tessék tehát bekapcsolni a sorkizárást!
A kiemelések használatában viszont legyünk mértékletesek,
mert az általuk jelölt másodlagos szerkezet zavarhatja a szöveg
természetes szerkezetének követését. A gépelés során legyünk
figyelmesek, ne feledjük el a különleges formátumú részek
beállításait beírni (például kitevő, alsó index) és ellenőrizni
az eredményt!
A képek, ábrák és egyéb dokumentumrészek azonosítását a
megfelelő helyre írjuk, és a szövegben ugyanígy hivatkozzunk
ezekre! Célszerű a hivatkozásokat (például vastagítással)
kiemelni.
Lehetőleg a Times New Roman betűtípust használjuk, ezt a
legkönnyebb olvasni! Ne használjunk 12 pontnál kisebb
betűméretet, mert az apróbetűs szöveget - különösen hosszabb sorok
esetén - nehéz olvasni! Érdemes arra is gondolni, hogy az, aki a
munkánkat bírálja, sok hasonló írást fog megnézni (ami több tíz
oldalt jelent), tehát nem mindegy, mekkora erőfeszítést várunk el
tőle. (Ezt a szempontot más pályázat készítésénél is érdemes
megfontolni.)
A nevek pontos írása, helyesírás
Gyakori (hiba), hogy a pályázatban ugyanaz a név többféleképpen
is szerepel, de az okról nem esik szó. Ha a különféle források eltérő
írásmódot használnak, akkor erre ki kell térni, majd az egyik
változatot kell használni az egész szövegben. A nyelvi szabályok,
a helyesírás szabályainak betartása itt is kötelező!
Az összetett mondatokból gyakran kimaradnak az írásjelek
(vessző, pontosvessző, kettőspont), ami a mondatot félreérthetővé
teszi. Pedig a korszerű szövegszerkesztők helyesírás-ellenőrzői
az ilyen jellegű hibákat és az egyszerű elírásokat is nagy
biztonsággal jelzik. Ezt tessék kihsználni!
Irodalom, könyvészeti adatok, hivatkozás
Tudományos igényű munkák esetén a szakmai irodalomra
való hivatkozás elengedhetetlen feltétel, ugyanakkor szigorú
szabályok kötik.
Tudományos jellegű írásokban - kivételes esetektől
eltekitve, ilyen például a monográfiák esete - egynél több
forrás megadása szükséges. A versenyen ezek egyike a tankönyvünk
is lehet!
Az irodalomjegyzéknek nem célszerű különféle neveket adni,
mert ezek felesleges kötöttségeket fejeznek ki; például
"Felhasznált irodalom", "Ajánlott irodalom". Az ilyen megadás
jogviták alapja is lehet. A felsorolás címeként elegendő
annyi, hogy "Irodalom".
Irodalom megadásában kötelező megadni a szerző nevét, a
mű címét, a kiadót és a kiadás évét. Ha a műnek van
valamilyen különleges sajátsága (tankönyv, egy sorozat tagja,
folyóirat vagy különleges, alkalmi kiadvány cikke), akkor ezt
is fel kell tüntetni.
Az internetes forrás esetén a honlap címén kívül a
letöltés időpontját (legalább a napját) is meg kell adni.
Az irodalomjegyzéket sorszámozni kell.
A versenybizottság kedvezőtlen tapasztalatai miatt
külön lapon foglalkozunk más munkákból
átvett szövegek,
idézetek korrekt kezelésével. Kérjük a kollégákat,
hogy az ezzel kapcsolatban felmerülő kérdések értelmezésében
legyenek a diákok segítségére!
Nem értékelhető sokra az olyan (leggyakrabban történeti
témájú) pályázat, amely egy vagy néhány internetes forrás anyagának
egyszerű összevágásával jött létre (esetleg a források megadása
nélkül), mert ez nem tekinthető saját munkának. Az ilyen
szövegek forrása ma már elég könnyen felderíthető.
Kísérlet elvégzése, eszköz építése, ezek ismertetése
Igazán nagy értéke a pályázó által elvégzett kísérletnek,
az általa megépített eszköznek van. Ilyenkor a kísérlet, az
eszköz teljes leírását várjuk, amelybe az előkészületek és a
sikertelen próbálkozások, a buktatók is beletartoznak. A saját
kísérletet, mérést, az eszközt és annak megépítését fényképpel
dokumentálhatjuk, a mérésnek pedig legalább a fő adatait adjuk meg!
Ha a pályázó valamelyik témához egy általa el nem végzett,
látott vagy leírásból megismert kísérletet ismertet munkájában,
akkor ezt mindenképpen jelezze, mert ilyenkor más elvárások
érvényesek a leírással szemben.
Szóbeli "védés"
A pályamunka szóbeli védése az ismertetéssel, bemutatással kezdődik,
amelyben ma már általános a számítógépes bemutató (prezentáció)
használata. A kivetített és az elmondott szöveg legyen tömör, de
mutassa be a témát és az elvégzett munkát!
A védés értékelésében kiemelkedő szempont a jó fellépés, a pontos
fogalmazás és a téma mélységének ismerete is. A versenyzőnek arra
ügyelnie kell, hogy az addig tanult tananyagot biztonságosan ismerje.
A csak felületesen ismert részletekre nem érdemes kitérni, de ha ez
elkerülhetetlen, akkor érdemes a versenyzőnek azonnal jeleznie, hogy
ezzel alaposabban nem foglalkozott. A saját munkát viszont
feltétlenül ki kell emelni, utalva a nehézségekre, buktatókra, a
sikertelen próbálkozásokra, az eredményre és az esetleges kudarcokra
is.
A számítógépes bemutató használata mellet az egyszerű, a
helyszínen is elvégezhető kísérletet érdemes élőben bemutatni. Ez
élményszerűvé teszi az egész ismertetést, és rendszerint jó alapot
nyújt a könnyen megválaszolható kérdésekhez is.
Ügyelni kell az időkeret betartására, és a zsűri kérdéseire is
rövid, tömör válaszokat kell adni, esetleg a kérdezett dolgot
egyszerűen be kell mutatni. Az nem nagy probléma, ha a versenyző
valamely kapcsolódó részletet nem ismer, de egy (szakmai) tévedés
- különösen akkor, ha tanult középiskolai anyagról van szó - az
egész munkára árnyékot vethet.